сп. National Geographic - Юни 2019
National Geographic KIDS - Юни 2019

Система от речни корита на Марс

27.2.2019 г.

Преди милиарди години Марс не е била суха и студена пустош, а много по-топла и влажна планета

Все още не е ясно дали е съществувала някаква форма на живот. Въпреки това се появяват все повече индикации, че червената планета някога е притежавала всички необходими условия за живот.

Нови снимки от Европейската космическа агенция (ESA), заснети с камери с висока резолюция на борда на орбиталния апарат Marx Express, показват система от речни корита по повърхността на Марс. Сухите речни корита се разклоняват подобно клони на дървета по повърхността.

Районът е на възраст от около четири милиарда години.

В прессъобщение на ESA се казва, че каналите вероятно са причинени от води със силни течения, а за това обикновено допринася обилният дъжд.

В същото време е известно, че по повърхността на Марс е текла вода, без да е ясно как се е появила там. Миналата година италиански учени откриха доказателства за постоянно течаща вода, която все още може да се открие на Марс.

През следващата година Exo Mars - съвместна мисия на ESA и Руската космическа агенция, ще изпратят космически кораб на Марс, за да търсят живот под повърхността на планетата.

Няколко мисии ще продължат да проучват миналото на Марс. Изглежда, водата е ключът към разрешаването на мистерията.