сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Учени от Харвард смятат да пуснат балони с вода в атмосферата, за да спрат климатичните промени

4.5.2018 г.

Проучването е първо по рода си. Учени искат да изстрелят балони с вода в стратосферата, като по този начин ще тестват техника, която блокира слънчевите лъчи.

Екипът, който се състои от учени от Харвард, иска да направи първите опити в областта на геоинженeрството, за да спре или поне намали климатичните промени. Смята се, че изстреляните аерозоли, микрочастиците, които са едва хилядни части от милиметъра ще изпращат слънчевите лъчи обратно в атмосферата.

Преди аерозолите да бъдат използвани в големи количества обаче ще бъдат направени щателни тестове, чиято цел е да провери доколко геоинженерството е ефективно що се отнася до слънчевото лъчение.

Водните пари са едва началото

В първия експеримент са проведени тестове с водни пари, но идеята е веществата да не тежат повече от килограм. Въпреки това мисълта да модифицираме стратосферата, като изстрелваме малки частици, за да намалим глобалното затопляне е плашеща. Този метод е изключително противоречив дори сред експертите, които смятат, че един ден технологията може да се използва отговорно.

Идеята, че някой „може да регулира температурата на Земята е плашеща“, казва Франк Коич, един от учените, провеждащи експеримента. Но последиците от самите климатични промени са също толкова плашещи, добавя ученият.

От това изследване имаше спешна нужда, за да се изясни какво може да се обърка, ако методът се приложи в големи мащаби. Може  да се окаже, че това не е решението на климатичните проблеми, но данните определено ще бъдат от полза, смята Коич.

Ученият описва експериментът като „налудничав“, но също повдига въпроса за неуместността на нетрадиционните методи - все пак темата е наистина важна.