сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Арктическите ледове отново са с рекордно малка площ през тази зима

23.3.2017 г.

Ледовете в Северния ледовит океан достигнаха тази зима най-малката си площ от 38 години насам, което е знак за ускоряване на затоплянето на климата, считат учени.

Площта на ледената покривка в разгара на зимния сезон е най-малка за трета поредна година от началото на измерването й със сателит през 1979г. Това се казва в съобщение на НАСА и Американския център за снега и ледовете / NSIDC/.

Това не е изненадващо, като се има предвид, че 2016 г. бе най-топлата регистрирана на планетата, отбелязвайки трети пореден годишен рекорд за високи температури. Това е безпрецедентен факт откакто се събират данни за средните годишни температури от 1880г.

Зимната арктическа ледена покривка на 7 март достигаше 14.42 кв. км. Това е максималната й повърхност за 2017 г., преди да започне да се топи в началото на пролетта.

През 2015 тя е била с максимална площ от 14.51 кв. км, а през 2016 – с 14.52млн. кв. км. Учените от NSIDC (National Snow and Ice Data Center) обясняват този феномен с много топли есен и зима. Температурата на повърхността на Северния ледовит океан е с 2.5 градуса по Целзий над средното./БГНЕС