сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Рифове от 3D принтери – надежда за коралите

14.3.2017 г.

Фабиен Кусто и холандски инженери се надяват новата технология да забави процеса на обезцветяване на коралите.

Рифовете са сред най-крехките екосистеми на планетата и са съществени за живота в моретата. Те са изключително чувствителни към климатичните промени и загиват с бързи темпове.

Според доклад, публикуван в Nature’s Scientific Reports, до края на века буквално всеки риф в океана ще бъде поразен от обезцветяването. Австралийски учени, изследвали Големия бариерен риф миналия месец, казват, че най-голямата система от коралови рифове, която е загубила около една четвърт от коралите си, в момента претърпява най-тежкото обезцветяване за последните години.

Изкуствените рифове обаче може да се окажат по-малко уязвими от климатичните промени и по-издръжливи на променящата се химия в океаните. Учените използват технологии на 3D принтирането, които им дават възможност успешно да създадат изкуствени рифове, имитиращи устройството и структурата на природните.

Експериментални инсталации на 3D принтирани рифове в момента се правят в Средиземно море, Карибския басейн, Персийския залив и Австралия. Ако се окажат успешни, не само за привличането на рибите, но също и за развитието на малките коралови полипи, които се прикрепват към структурите и се размножават, те могат да прераснат в естествени рифове и да възстановят едни от най-важните хабитати на Земята.