сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Първият в света музей на полярните земи отваря врати във Франция

11.3.2017 г.

На фона на глобалното затопляне, врати отвори нов музей за Арктика и Антарктика.

Той е дело на Жан-Кристоф Виктор - син на известния френски изследовател Пол-Емил Виктор, и има за цел да покаже красотата на полярните пейзажи и да илюстрира последиците от изменението на климата.

Музеят се намира в източната част на Франция и представя единствената постоянна експозиция за двата региона. Построен е във формата на айсберг, като 60% от него се намират под земята. След като влязат, посетителите се потапят в свят на белота и лед, а огромни видео екрани показват ледените шапки на Арктика и Антарктика. Изложени са снимки от експедиции и видео презентации - за екосистемите, покачването на морското равнище, местното население и други теми, показващи полярната среда на живот и уязвимостта от глобалното затопляне.

По последни данни температурата на повърхността на Арктика се е повишила с повече от 2 градуса по Целзий от края на XIX век. На другия край на планетата, учените са най-загрижени за западния ръкав на Антарктика, намиращ се под пласт лед с дебелина 1 километър. Той съдържа достатъчно замразена вода, която би могла да вдигне нивото на световния океан с 6 или 7 метра.

Музеят разполага с център за документация, която е достъпна за изследователи, ледена пързалка и конферентна зала. Местните власти се надяват да привлекат от 50 000 до 70 000 посетители годишно. /АФП