сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

И птиците могат да се изчервяват

24.8.2018 г.

Чували ли сте някога, че папагалите ара (макао), се изчервяват, подобно на хората в емоционален момент?

Изследователите все още нямат обяснение на този феномен, но френски екип е наблюдавал проявлението му няколко пъти при група от пет папагала ара в синьо и жълто оперение. Те са публикували своите наблюдения в списанието PLOS One.

При синьожълтите папагали ара част от бузите е гола, непокрита с пера, и изследователите забелязали, че тази светла кожа се зачервява по време на тренировки с техните дресьори. "Птиците нямат лицеви мускули", обяснява водещият изследовател Алин Бертен от INRA, френски обществен изследователски институт за селскостопански науки. "Израженията на техните лица никога не са били изследвани", каза тя пред АФП.

Според разкази на хората, които се грижели за папагалите, те забелязали птиците да се изчервят, бузите им да се зачервяват с увеличен приток на кръв, както при хората. Но този феномен все още не е документиран. Така те започнали експеримент като заснемат птиците по време на общуването им с техните дресьори, докато ги гледат или говорят с тях. При експеримента се вижда как кожата на птиците се зачервява около очите по време на тези срещи.

Учените не могат да кажат със сигурност защо птиците се изчервяват, тъй като са наблюдавани само пет папагала. "Ние не знаем дали тези птици изпитват положителни емоции", каза Бертен. Но изследването може да проправи път за по-нататъшни експерименти, насочени към "по-добро разбиране на чувствителността на птиците". Ако техният емоционален живот все още остава загадка, то се знае много за тяхната интелигентност, която може да бъде висока и сравнима с тази на някои бозайници. Що се отнася до емоциите и стреса, учените са описали ситуации, при които перата на птиците настръхват, например по време на ритуала за чифтосване или при конфликтни ситуации. "Хората обикновено не допускат, че птиците имат емоционален живот, който е толкова сложен, колкото този на маймуна, куче или котка", обобщава Бертен./АФП