сп. National Geographic - Септември 2018
National Geographic KIDS - Септември 2018

Да спим ли през деня?

10.8.2018 г.

Ако сте от несретниците, които страдат от смущения в съня, това не означава непременно, че нещо не ви е наред.

Особено ако будувате нощем дълго време без отново да можете да заспите. Вероятно става въпрос за навик, който европейците са култивирали в прединдустриалната епоха, пише Business insider.

През XVII век времето за лягане не е било определяно от часовника, а от това дали хората са имали какво да правят. 

След залез слънце било време за лягане - или поне за няколко часа дрямка. После предците ни са ставали да вършат дребни неща като шиене или да помечтаят и са лягали отново. Хората постепенно влезли в ритъма 16-8, когато и били документирани първите смущения в съня.

Проучване на психолога Томас Вер, в което участниците са били изложени на 14 часа тъмнина в продължение на месец вместо на обичайните осем часа, подчертава следното: след три седмици те започнали да спят два пъти на ден по четири часа с промеждутък до три часа.

Доказано е, че продуктивността ни, концентрацията и паметта се подобряват след дрямка. Тя освен това ограничава апетита. Това не само доказа колко здравословни са достатъчният сън и периодите на почивка, но също и колко вредна е липсата им.

Според друго проучване няма разлика дали разделяте съня си или спите осем часа без прекъсване.

Дневният режим, който предлага по-голяма степен на гъвкавост е онзи, при който просто лягате, когато сте наистина уморени, за да може да се възстановите най-добре и да сте по-ефективни.

Този сайт използва бисквитки (cookies). Ако желаете можете да научите повече тук. разбрах