сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Откриха най-древните пещерни рисунки, направени са от неандерталци

26.2.2018 г.

Находките предполагат, че неандерталците и съвременните хора са имали еднакви когнитивни способности.

Много преди Пикасо в днешна Испания са творили древни художници, които са смесвали пигменти, изработвали са мъниста от мидени черупки и са рисували по пещерни стени. Какво е странното? Тези артистични новатори най-вероятно са били неандерталци.

Пещерните рисунки и мънистата от мидени черупки, които са на възраст от 65 000 години, са първите произведения на изкуството, които се свързват с времето на неандерталците, като сред тях са и най-старите откривани досега скални рисунки. В две нови проучвания публикувани миналата седмица в Science and Science Advances, учените излагат тезата, че тези творения предхождат появата на съвременния Homo sapiens в Европа.

В три пещери на територията на Испания учените открили десетки пещерни рисунки, които са на възраст над 65 000 години. В Куева де лос Авионес, пещера в югоизточна Испания, учените намерили пробити мъниста от мидени черупки, както и пигменти, които са най-малко на 115 000 години.

„Находките в Авионес са най-старите предмети, служили за украшения, които са намирани досега в света“, казва съавторът на проучването Жоао Зилхао, археолог от Университета в Барселона. „Те предхождат с около 20-40 хиляди години предмети от Африка и са били направени от неандерталци. Нямам какво друго да кажа.“

Според авторите въпреки имиджа на недодялани грубияни, който неандерталците имат в поп културата, те са били равни с Homo sapiens.

„Изглежда неандерталците са имали културни компетенции, сподедляни от съвременните хора“, казва Джон Хоукс, палеонатрополог в Университета Усиконсин-Медисън. „Те не са били глуповати създания, а са имали човешки облик.“