сп. National Geographic - Декември 2019
National Geographic KIDS - Декември 2019

Кои са галаго?

22.11.2019 г.

Галаго са малки ококорени примати, които прекарват по-голямата част от живота си по дърветата.

В света са известни най-малко 20 вида галаго, макар според експертите да има още, които все още не са открити. Наричат ги също така „нощни маймуни“, тъй като са активни след залез слънце.

Освен големи очи, които им помагат да виждат при слаба светлина, галаго имат и големи подвижни уши с които ловуват по-добре. Те са отлични в скоковете, за които използват силните си крака и изключително дълги опашки. Това позволява на приматите да се движат много бързо през дървесните корони или да улавят летящи насекоми във въздуха.

Галаго се срещат в горите из цяла Субсахарска Африка. Някои видове, като южноафриканското галаго висят в акациите в саваната. Други видове, като дебелоопашато галаго предпочитат тропическите и субтропическите гори, докато сомалийското галаго може да се срещне в сухи, трънливи хабитати. От вечнозелени гори до савани, галаго са се развили, за да оцелеят в почти всякакъв вид условия на континента.

Те са всеядни и консумират плодове, насекоми и смолата на някои дървета. Някои от по-големите видове дори ловуват малки животни като жаби и птици.

Някои видове предпочитат да свият гнезда в хралупите на дърветата, докато други се крият сред клонака или заплетени растения. Сенегалското галаго дори използва стари гнезда на птици или изоставени кошери за подслон.

Семейни групи от две до седем галаго често прекарват деня сгушени в хралупа, но щом настане вечер и тръгнат за храна се разделят.