сп. National Geographic - Ноември 2019
National Geographic KIDS - Ноември 2019

По какъв начин традиционната китайска медицина застрашава животинския свят?

2.5.2019 г.

Най-древните медицински традиции допринасят за изчезването на застрашени животински видове

от Jani Actman, National Geographic

Традиционната китайска медицина (TCM)съдържа познание за опазване на здравето, което датира от III в. пр. Хр. Тя се ражда от писанията на древни лечители, които започнали да отбелязват наблюденията си над тялото, неговите функции и реакциите му на различни терапии и лечения, в това число билки, масажи и акупунктура. Повече от 2000 години поколения лечители и учени са надграждали това познание и са го усъвършенствали. В резултат се получава канон, в който може да се намери лечение за всеки здравословен проблем – от настинка до рак и от бременност до остаряване.

Традиционната китайска медицина става популярна извън границите на Китай и може да се открие в над 180 страни в света. С нея е свързана индустрия, която всяка година генерира оборот на стойност над 60 милиарда долара.

Въпреки дълголетната си история и все по-голяма популярност TCM бива критикувана от медицинската общност поради липсата на ефикасност в много от приложенията й, както и от природозащитниците, тъй като използва вещества добивани от животни и приноса й за все по-голямото търсене на видове, застрашени от изчезване.

Нарастващото търсене на TCM продукти има пагубни последици за много животински видове. В много случаи избиването на животни заради определени части от тялото им, използвани в традиционната медицина, е основна причина за тяхното изчезване.

Такъв е случаят с люспениците (панголини), от които между 2000 и 2013 г. са избити милиони. Малките хранещи се с мравки същества са търсени заради люспите, които се смилат на прах и се използват при проблеми с лактацията, артрит и много други болежки.

Големи са загубите в популациите на носорози и тигри, чиито съответно роговете и кости се смята, че имат лечебни свойства. Оскъдни обаче са доказателства за ефективността на тези лечения, макар в някои случаи пациентите да виждат резултат поради плацебо ефекта.

Търсенето на продукти за практиките на китайската медицина е свързано и с лошо отношение към животните. Малайските и хималайските мечки биват улавяни в горите или отглеждани в пленничество, за да могат търговците да извличат жлъчка от жлъчните им мехури. Жлъчката е жълтеникава течност, която може да помогне при някои проблеми с черния дроб, както и при някои други заболявания. По време на този процес мечките биват заключвани в малки клетки и на живо им се поставя постоянен катетър, от който се отцежда жлъчката, и който може да ръждяса или да нанесе други вреди на тялото.

В отговор на бракониерската криза редица страни са забранили избиването и залавянето на много животни, използвани в традиционната медицина, а глобално споразумение за животинския свят в световен мащаб, наречено CITES е запретило или ограничило търговията с някои от тези животни или техни части.

Въпреки тези регулации бракониерството продължава и търговията с животни – за целите на китайската медицина или с друго предназначение – е станал опасен и сложен черен пазар с оборот милиарди долари годишно.

Мнозина от съмишленици на китайска медицина са се опитвали да разубедят ползвателите на животниски лекове. През 1993 г. носовете на носорозите и тигровите кости били премахнати от традиционната китайска фармакопея, а през 2010 г. Световната федерация на обществата по китайска медицина пускат изявление, което подтиква членовете си да не използват тигрови кости и други част от застрашени животински видове. В допълнение много уважавани практикуващи китайска медицина лечители предписват заместители на лековете, добити от животни.

Бизнесмени в Китай и други азиатски страни са основали одобрени от правителството ферми за отглеждане на тигри и мечки, като начин да предотвратят бракониерстването им сред природата. Но отглеждането на животните във ферми се оказва неадекватно решение: има доказателства, че много от тези животни, отглеждани във ферми, са били хванати в природата, били са третирани нечовешки и често биват убивани, за да снабдят черния пазар за животински части.