сп. National Geographic - Юни 2019
National Geographic KIDS - Юни 2019

Учени от Харвард смятат да засенчат Слънцето, за да спрат глобалното затопляне

14.3.2019 г.

Климатичните промени и следващото ги глобално затопляне са едни от най-големите предизвикателства пред които се изправя човечеството днес. Как може да се спрат глобалното затопляне и разрушителните последици от него?

Учени от Харвард, съвместно с Масачузетският технологичен институт и Принстънския университет, предлагат решение, което звучи прекалено просто, за да е истина. Те възнамеряват да спрат глобалното затопляне като замъглят Слънцето. Това се нарича геоинженерство или слънчева технология. За първи път учени искат да пуснат частици в атмосферата, които да отразяват слънчевата светлина. Проучването наскоро бе публикувано в Nature Climate Change, съобщи Business insider.

Според него покачването на температурите би могло да бъде намалено наполовина. Това би довело до глобални ползи без сериозни промени в определени географски райони. В същото време обаче съдържанието на въглероден диоксид трябва да бъде намалено навсякъде.

Изследователите изучават крайностите в температурите и валежите, наличността на вода и измерват интензитета на тропическите бури. Те са установили, че намаляването на затоплянето наполовина с помощта на слънчеви технологии не само ще охлади планетата, но и ще регулира наличността на вода и валежите на много места и ще намали интензитета на ураганите.

Въпреки разработването на този вариант учените от Харвардския университет наблягат, че за да се отвърне на климатичните промени най-напред трябва да се ограничат въглеродните емисии.