сп. National Geographic - Юни 2019
National Geographic KIDS - Юни 2019

Джеф Безос: Еверест е по-добър за живот от Марс

13.3.2019 г.

Наскоро Джеф Безос, основателят на Амазон, представи визията си за заселването на космоса.

„Пращали сме сонди-роботи до всяка една планета в нашата Слънчева система и тази е най-подходящата“, казва Безос, визирайки Земята. „На хората които казват, че искат да се преместят на Марс бих казал: пробвайте да живеете за година на Еверест и вижте дали ви харесва, тъй като върхът е рай в сравнение с Марс.“

Марс наистина не би бил добро място за живеене. Той се намира на около 254 милиона километра от Земята и атмосферата му е едва около един процент от плътността на земната. Това превръща планетата във вакуумна камера – дори за разходка на „свеж въздух“ ще бъдат нужни скафандри.

На Еверест въздушното налягане е около 33 процента от това на морското равнище. Там може да се мине и без космически костюм, но обикновено има нужда от допълнителен кислород. На Марс е много по-студено – там средната температура е около минус 62 градуса по Целзий. На връх Еверест температурите са между 0 и минус 17 градуса.

Голям проблем на Марс е радиацията. Ако човек живее на Червената планета в продължение на една година той ще получи облъчване от 234 милисиверти. Това е пет пъти повече от допустимата радиация за година. Една година на Еверест от друга страна означава само 6 допълнителни милисиверти годишно. Повишеното излагане на радиация увеличава риска от рак и може да доведе до катаракт, увреждане на нервната система, концентрацията и паметта.

Въпреки разликите между визиите на Мъск и Безос за космоса тяхната цел е една: да се засели Луната.

„Трябва да имаме база на Луната, постоянна база и после да пращаме хора на Марс“, каза Мъск след космическата капсула Dragon на Space X успешно се скачи с МКС.

Според Washington Post през 2017 г. Безос казва нещо подобно: „ Смятам, че ако първо стигнем до Луната и я направим свой дом после по-лесно ще пътуваме до Марс.“

Безос, за разлика от Мъск, вярва, че след заселването на Луната ще бъде по-добре да се концентрираме върху заселването на близкия космос. Това би било по-безопасно, казва той, тъй като ако възникне някакъв проблем разстоянията до Земята ще са по-малки. Говори се също така производството на енергия и тежките индустрии да се преместят в Космоса, а на Земята да има жилищни пространства, паркове и лека индустрия. „Искаме да отидем в космоса, за да защитим нашата планета.“

Мъск не отрича рисковете от обитаването на Марс и често споменава потенциалните опасности на проекта. „Първото отиване до Марс ще бъде наистина опасно. Рискът ще бъде наистина голям. “ През 2016 г. Мъск казва, че единствено ако сте готови да се простите с живота, ще сте подходящ кандидат за работа.