сп. National Geographic - Декември 2019
National Geographic KIDS - Декември 2019

Сушата унищожила една от най-големите държави преди 4000 години

25.11.2019 г.

Небивала мащабна суша е причинила рухването на Акадската държава, съществувала преди 4000 години на територията на днешен Ирак, установиха учени от Оксфордския университет.

Те стигнали до този извод след анализ на химическия състав на сталагмитите в пещерата Гол-и-Зард в северен Иран, казва се в съобщение на EurekAlert!.

Държавата е съществувала между 2350 пр.н.е. и 2150 пр.н.е. в Месопотамия, съвременен Ирак. Тя е била една от най-големите за онова време, но западнала около 2100 г. пр.н.е.. Климатолозите изучили сталагмитите и открили две особености: преди 4510-4260 години е имало растеж на съотношенията магнезий/калций, забавяне на растежа на сталагмитите и увеличаване на съдържанието на стабилните изотопи на кислород-18.

Увеличеното количество на последните говори за дълъг сушав период, а наличието на голямо количество на атомите на магнезия – за високо съдържание на прах във въздуха. Според учените настъпването на сушата било внезапно, което накарало хората са напуснат селищата в северна Месопотамия и да се преселят в по-благоприятни райони. Неблагоприятният климат се установил за няколко века. /БГНЕС