сп. National Geographic - Декември 2018
National Geographic KIDS - Декември 2018

В най-дълбоката точка на света водата се всмуква в Земята

4.12.2018 г.

Това, че има вода във вътрешността на земята, в мантията, не е нещо ново. Какво е новото? Новото е, че вече е известно количеството на тази вода. Резултати от проучванията на учените от Washington University надхвърлят всички предишни предположения

Чрез тектонични дейности с разместването на земните пластове водата прониква от земната повърхност към мантията. „Преди не се знаеше колко вода попада във вътрешността на земята“ - заяви Чен Кай, първият автор на изследването от Washington University в Сейнт Луис.

За да проучат този въпрос, учените са наблюдавали тектоничната активност в най-дълбоката точка на планетата, а именно Марианската падина. С помощта на 19 сеизмографи, закрепени за дъното на океана, изследователският екип се е опитал да изчисли количеството вода, което се просмуква във вътрешността на земята. Изследването, публикувано в списание Nature, показва, че науката е била доста далеч в предишните си оценки.

Резултатът ги изненадва: Марианската падина поглъща много повече вода, отколкото се предполагаше до момента! Настоящите резултати произлизат от нови открития за това колко е дебел горният слой на земните пластове, пренасящ вода. Докато изследователите са предполагали, че е с дебелина само два километра, последните проучвания показват, че е цели 24 километра под земната повърхност.

„Това е 4.3 пъти повече от предполагаемото за този регион“ - обясняват учените в своя доклад.

Какво следва от това?
Науката е единодушна - това, което прониква, трябва по някакъв начин отново
да излезе. Това означава, че количествата вода, които са били транспортирани
към вътрешността на земята, ще бъдат изтласкани от вулканични изригвания.