сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Отровената Африка

5.8.2018 г.

Из цяла Африка хората отдавна си служат с отрови за лов на дивеч или да убиват враговете си. Източноафриканското дърво Acocanthera съдържа съставка, която дори в малки дози може да спре сърцето на голям бозайник и се използва от векове.

В по-нови времена употребата на стрихнина за контрол на „вредителите“ била обичайна. Но най-съдбоносната промяна дошла със създаването на синтетични отрови за селското стопанство – инсектициди и хербициди. Като се тръгне от 80-те години на ХХ в., когато човешкото население започнало да се увеличава експлозивно в цяла Африка и конкуренцията за пространство и храни рязко се засилила, земевладелците и животновъдите установили, че пестицидите могат да се използват и за убиване на хищници (лъвове, леопарди, диви кучета, чакали), мършояди (хиени, лешояди) и съсипници на реколтата (слонове, някои птици). В някакъв момент хората започнали да използват смъртоносните вещества и за бракониерски лов на патици и други водни птици, които след това продавали за храна.

С разбирането, че решаването на този проблем изисква съдействието на местните хора, неправителствени организации се опитват да опазят природата с участието на местните общности, за да намалят тровенето за отмъщение, бракониерството и другите видове насилие спрямо дивите животни в Кения.

Цялата статия можете да прочетете в броя на National Geographic България от Август 2018