сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Първите растения са се появили пред 500 млн. години

21.2.2018 г.

Британски палеонтолози откриха, че първите сухоземни растения са се появили на Земята преди около 500 милиона години, т.е. с над 100 милиона години по-рано, отколкото се смяташе преди.

Тяхната статия е публикувана в списание PNAS. „Появата на растенията върху повърхността на Земята радикално е променило нейния климат и облик, многократно ускорявайки ерозията на почвите и скалите, рязко намалявайки парниковите газове в атмосферата, което е довело до захлаждане на климата и други промени. Ние доказахме, че това се е случило в средата на Камбрийския период, във времето, когато са се появили и първите сухоземни животни“, разказва Дженифър Морис от Бристолския университет.

Доскоро учените смятаха, че първите дървета са се появили в средата на Девонския период, около 400 милиона години назад. Тяхната поява рязко е променила облика на цялата планета, превръщайки я в „зелена“, запълвайки атмосферата с гигантско количество кислород, а също така давайки живот на много нови видове животни, включително насекоми и гъби, хранещи се основно с растителна биомаса. Палеонтолозите все още не знаят как са изглеждали първите дървета. Едва малък брой вкаменени гори са се запазили до ден-днешен. Тяхното проучване показва, че това са били доста причудливи създания. Вместо листа те са имали фотосинтезираща кора, а външно напомнят дърветата джуджета в съвременната тундра. /РИА „Новости“