сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Пустиня, кипяща от живот

3.1.2018 г.

Животът в пустинята Атакама се е приспособил да съществува в едни от най-сухите условия на Земята.

В пустинята Атакама е лесно да се почувствате като единствения човек на Земята.

Регионът е изолиран и е един от най-сухите на света. По-сухи са единствено пустините на северния и южния полюс. В някои части на Атакама, чиято площ е 181 300 km², понякога превалява, но в по-сухите места дъжд няма през цялата година.

Въпреки пресъхналата земя, а може би именно заради нея, животът в пустинята е намерил уникален начин да се адаптира.

Една от важните точки в района е град Сан Педро, който се намира на половин ден път с кола от боливийската граница. Тук идват много посетители, за да разгледат природните чудеса в Атакама.

В пустинята има няколко неголеми активни, но безопасни вулкани и назъбени каньони.  Ако се заслушате, ще установите, че скалите издават звуци, сякаш са живи – това е така, защото при покачването на температурите през деня водата се разширява и скалата бавно се свива.

В пустинните каньони може да се видят гнезда на сокол скитник, макар тези птици да странят от хората. За разлика от фламингото. Те нямат проблем с човешкото присъствие и обитават района на известното солено безотточно езеро Салар де Атакама, което има площ от близо 3000 кв. км – това го прави второ по големина в света след Салар де Уюни в Боливия. Солените безотточни езера представляват геоложки образувания, които са типични за пустините. Езера се образуват където има вдлъбнатини в терена, но тъй като в пустините водата бързо се изпарява тя оставя след себе си утайка от минерали. Най-подходящото време да се посети Салар де Атакама е по залез слънце, когато всичко наоколо придобива розов и огненочервен оттенък.

В района се намира и гейзеровото поле Ел Татио. Тук има над 80 активни гейзера, от които 30 са постоянно бликащи. Срещат се уникални животински видове като птици нанду; викуня и дългоопашата вискача.

Пустинята Атакама не спи и през нощта. Голямата надморска височина и безоблачно небе са идеални за наблюдаване на звездите. Тук НАСА има няколко телескопа, които проследяват далечни планети и търсят живот отвъд.

Пустинята помага на космическата агенция да разбере как би изглеждал животът на Марс. В Атакама по-голяма част от живите организми са микроби – единствено те са способни да оцелеят при тези сухи условия. Учените смятат, че на Марс има сходни условия, макар червената планета да е значително по-студена.