сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

10 странности за планетата Земя, които вероятно не знаете

11.12.2017 г.

Няма съмнение, че планетата Земя е изумителна. Това е мнението и на малцината, успели да я зърнат от космоса със собствените си очи.

„Склонни сме да смятаме себе си за странни, малки човешки същества обитаващи  огромна, могъща планета и поради това неспособни да повлияят на нещата случващи се в планетарен мащаб“, казва Катрин Съливан, която през 1984 г. става първата американка, излязла на космическа разходка. „Това донякъде е така. Но ако погледнете планетата като цяло ще видите колко взаимосвързани и преплетени са всички системи.“

С цялото си великолепие и величественост Земята е и малко странна. Освен фактът, че е единствената планета (открита досега) на която има живот, тя непрекъснато ни изненадва: с геофизически аномалии, пейзажи, микроорганизми и много други.

Ето някои не много известни факти за тази обвита в газ топка, състояща се от вода и скали, която наричаме наш дом.

1. Полюсите менят местата си

Всички знаем, че север е север, някъде над Аляска, а юг е надолу, някъде в средата на Антарктида. Това важи за географските полюси, но не е напълно вярно за нейните магнитни полюси. За последните 20 милиона години те са сменяли местата си неколкократно през няколко стотин хиляди години.

Сега земният магнитен северен полюс пълзи на север с около 64 километра годишно. При положение, че последното разменяне на полюсите е било пред 780 000 години би трябвало скоро да очакваме поредната смяна.

1. Луната на Земята е един от най-големите сателити в Слънчевата система

Земната Луна е сред един от най-големите спътници в Слънчевата система - тя представлява една четвърт от размера на Земята. Единствената друга небесна двойка, която ги превъзхожда това са Плутон и най-голямата му луна Харон.

1. Най-голямата миграция на бозайници се случва във въздуха

Досега вероятно сте смятали, че 1,3-те милиона антилопи гну, прекосяващи Кения и Танзания водят класацията, но грешите. Милиони прилепи – по-точно жълтошапчести летящи лисици – прелитат между Демократична република Конго и националния парк „Касанка“ в Замбия всяка година. Тяхната миграция е известна като най-голямата миграция на бозайници на Земята.

1. На Земята растат огромни гъби

Когато говорим за най-големите живи организми на Земята първо се сещаме за сините китове, слоновете и дърветата и вероятно за кораловите рифове като най-големите живи съобщества.

Но всъщност най-големият жив организъм, регистриран досега, е гъбата Armillaria в Орегон. През 1992 г., такъв вид гъба е бил открит и в Мичигън с площ от 36 акра. Наскоро екипи учени, изучаващи загадъчно измиране на дървета, открива, че виновникът за това е още по-чудовищна по размери гъба, която се простира върху площ от 2000 акра и е на възраст около 1000 години.

1. Някои части на Земята изглеждат като от друга планета

Падината Данакил в Етиопия изглежда необичайно и често я определят като най-горещото, най-сухото, най-ниското и най-страното място на Земята. Макар заради къкрещите горещи извори, отровните газови, езерата от лава и солени миражи Данакил да изглежда като най-негостоприемното място на планетата, дори там се е прокраднал живот. Многоцветни  хидротермални отвори приютяват екосистеми, които астробиолози използват като аналог в търсенето на живот отвъд Земята.

1. Остров с водопад под водата

Югозападното крайбрежие на Мавриций изглежда се намира на ръба на подводен водопад. Но рисковото положение на острова е само илюзия. Виновни за страховитата гледка са морските течения и наносите, които те са формирали в крайбрежните води. Погледната от високо тази странност е наистина забележителна.

1. Под краката ни има скрити скъпоценни камъни

На хиляди метра под земята в Мексико се намира Пещерата на кристалите, където може да се видят най-големите естествени кристали намирани досега - някои от тях стигат до 9 метра дължина. Вероятно се чудите как са се запазили, но истината е, че пещерата е била намерена едва през 2000 година, когато миньори, добиващи сребро, случайно пробили стените й.

Подобна съкровищница има и в пещерата Шондонг във Виетнам (най-голямата в света), която също е била открита неотдавна.

1. Някои облаци са живи

Понякога по залез слънце, близо до земята се появяват тъмни плъзгащи се облаци. Те се снишават, издигат се, променят се и наистина приличат на живи. Образувани са от  хиляди скорци, които летят вкупом и явлението е известно още като мурмурация. Учените подозират, че птиците се носят в този омагьосващ танц когато търсят място за нощуване, или за да избегнат хищници, но все още е загадка как точно постигат подобен акробатичен синхрон.

1. Под водата също има поляни

Най-голямата поляна с водорасли се намира в Средиземно море и е наречена Posidonia на гръцкия бог Посейдон. Тя е и сред най-старите живи организми на Земята. Причината за дълголетието й е, че има малко естествени конкуренти или хищници с изключение на хората.

1. Има кипяща река

Някога хората са вярвали, че кипящата река е само легенда, но така наистина съществува в сърцето на Перуанска Амазония. Температурата й всъщност е малко по-ниска тази на кипенето, но въпреки това е достатъчно гореща, че да преобрази тропическата гора в мистичен рай, който може да свари по-тромавите малки животинки.

Наскоро изследователят на National Geographic Андрез Рузо разкри причината за кипенето на реката: невероятна геотермална активност, която няма връзка с вулкани или добив на нефт.