сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Откриха стотици яйца на птерозаври

2.12.2017 г.

Добре запазените яйца дават информация за това как крилатите влечуги са се хранели и какво е било поведението на малките.

Палеонтолози, работещи в северозападен Китай, откриха скривалище със стотици яйца на птерозаври. Някои от тях съдържат най-детайлните ембриони на тези крилати влечуги намирани досега.

Въпреки че учените изучават птерозаврите повече от два века, до 2000 г. те не са попадали на яйца, а през следващите години намират едва няколко. В новото находище, открито от екипа на палеонтолога Сяолин Ванг от Китайската академия на науките, има между 215 – 300 изключително добре запазени яйца.

Екипът е открил 16 ембриона в яйца, като учените подозират, че има и други.

„В палеонтологията често се преувеличава, но това е феноменално“, казва Дейвид Хоун, изследовател в Лондонския унивеситет „Куин Мери“, който участва в проучването.

Новооткритие яйца принадлежат на вида Hamipterus tianshanensis – птерозавър, обитавал северозападен Китай преди повече от сто милиона години. Максималният размах на крилете им е стигал до 3 метра, вероятно са обичали риба и са се доближавали  до днешните чаплови птици, тъй като са живеели край водоеми.

„Мястото се намира в пустинята Гоби, където има силни ветрове, много пясък и малко растения и животни“, разказват учените. „Но по времето на Hamipterus условията са били много по-благоприятни за този вид.“

Hamipterus снасяли сред растителността или на брега. Намерените яйца са фосилизирали в езерни седименти на бързо течащи води – знак, че вероятно  буря е наводнила гнездото и е запратила яйцата в голямо езеро, където са били погълнати от  калта. Те са били намерени в четири различни седиментни слоя, което предполага, че са се наслагвали с времето.

Ванг и екипът му предполагат, че древното място за гнездене е било наводнявано периодично. Това означава, че подобно на съвременните птици и костенурки птерозаврите са използвали едни и същи места за гнездене. Големият брой на намерените яйца предполага, че Hamipterus са живели в големи групи подобно на съвременните птици.

По-нататъшни анализи на находките биха могли да дадат информация и за начина по който крилатите зверове са се размножавали.