сп. National Geographic - Ноември 2018
National Geographic KIDS - Ноември 2018

Антарктида е била покрита с гори

17.11.2017 г.

Древните дървета са можели да издържат на редуващите се месеци тъмнина и слънце.

Екипирани, за да издържат на отрицателните температури, безпощадни ветрове и ослепителни дни с 24 часовеа слънчева светлина Ерик Гюлбрансен и Джон Избел заедно с международен екип изследователи се впуснали в търсене на вкаменелости. Между ноември 2016 и януари 2017 г. те изкачили снежните склонове на нос Макинтайър в търсене на улики. До края на експедицията те открили 13 фрагмента от вкаменени дървета на възраст над 260 милиона години – горе-долу от времето на най-голямото масово изчезване на видове.

Находките са доказателство, че в миналото най-студеният и най-сух континент е бил покрит със зеленина.

„Континентът като цяло е бил много по-топъл и по-влажен отколкото е днес“, казва Гюлбрансен, професор в Уисконскинския университет. Вероятно земите са били покрити с гъсти гори, устойчиви на екстремните температури, подобно на бореалните гори в днешен Сибир.

Вкаменелостите са съхранили биологията и химията на древните дървета, което ще помогне на изследователите на научат повече за екосистемите по тези ширини и да разберат защо някои растения са оцелели при масовото изчезване на видове, а други не. В някои от находките са запазени фосили и на микроорганизми и гъби и до голяма степен пробите приличат на вкаменените гори от националния парк „Йелоустоун“.

„Това всъщност са едни от най-добре запазените вкаменелости на растения в света“, казва Гюлбрансен. „Гъбите в самото дърво вероятно са се минерализирали и превърнали в камък в рамките на няколко седмици, вероятно дори когато дървото все още е било живо. Това се е случило невероятно бързо. Ако сте били там сте щели да станете свидетели на  целия процес.“

Изследователите установили, че праисторическите растения са можели бързо да се адаптират спрямо сезоните. Докато на съвременните растения им трябват месеци за подотовка, древните растения са можели бързо да превключват от тъмнината на зимата към към вечно слънчевите лета.